Technické popisy a návod k obsluze
Popis mopedu
Moped Jawa 50 typ 551 je
jednostopé vozidlo sloužící k dopravě jedné osoby. Je lehké,
solidní konstrukce a ladného tvaru. Hnací sílu dodává
vzduchem chlazený spalovací motor s vratným vyplachováním. Výkon
motoru je 1,5 k při 4750 ot/min.
Spojka se pohybuje v
olejové lázni, je dvoulamelová, s jednou lamelou ocelovou a se
děšma lamelami s azbestopryskyřičným obložením. Ovládána
je páčkou na levé straně řidítek.
Převodovka má dva převodové
stupně a s klikovou skříní tvoří jednolitý blok.
Zasouvání převodových stupňů
provádíme otočnou rukojetí na levé straně řidítek.
Nastartování motoru
provádíme šlapadly, při zasunutém neutrálu.
Převod sil je je u primárního převodu proveden ozubenými
koly se šikmým ozubením, je zakryt levým výkem skříně a běží
v olejové lázni. Sekundární převod je tvořen řetězem
zapouzdřeným v krytu
Karburátor Jikov 2912 n-11 s tlumičem sání a s čističem
vzduchu prům. 52 mm. Je zakryt přední částí lisovaného rámu.
Drátová kola
Přední a zadní je záměnné. Rozměr ráfků
je 23" * 2", pneu 23" * 2,00". Přední i
zadní osa je průběžná k snadnému vyjímání kola. Počet
drátů je 36 v jednom kole, průměr drátu je 2,56 mm, závit M3
a délka drátu 198 +- 1mm
Plnonábojové brzdy jsou velmi účinné a jejich seřízení je možné
bez speciálního nářadí.
Rám je otevřený (bez horní rámové trubky),
samonosný, svařený z výlisků ocelového plechu; tvoří
celek se zadním blatníkem.
Nádrž na palivo u Sportky je na 6,5 l, u Standard provedení
s nádrží v rámu má obsah 2,7 litru s rezervou 0,5 l.
Sedlo je výškově stavitelné u Jawetty Standard, u provedení Sport je pevné.
Stupačky jsou nahrazeny pedály, které současně slouží
k nastartování motoru a brždění. Pedály možno pomáhati
motoru, klesá - li jeho výkon, nebo při vypnuté spojce udržet
moped v pohybu.
Řidítka nedělená, jsou zhotovená z
trubky prům. 22 mm, šířka 590 mm, výškově stavitelná u provedení Standard.
U provedení Sport jsou řídítka rovná a
ve střední části opatřená krytem umožňující nasazení větrného štítku.
Pérování předního kola je provedeno vidlicí s krátkými kyvnými raménky,
se dvěma tlačnými pružinami. Vidlice je zhotovena z ocelových
výlisků, je opatřena gumovými dorazy na rám. Gumové bloky
zlepšují pérování. Zdvih předního kola je 62 mm.
Pérování zadního kola je provedeno kyvnou vidlicí, zachycenou na
motorovém bloku, pérující po kružnici. Odpérování je
provedeno pružinou namáhanou na tlak a uloženou v rámu pod
sedlem. Zdvih zadního kola je 58 mm.
Zajíždění nového stroje
Při přebírání stroje doporučujeme zákazníkovi, aby překontroloval
vybaveni stroje(nářadí) a stav oleje v převodové skříni. Výšku hladiny
určuje otvor uzavřený šroubkem M 6X8.
Správné zajeti nového motokola silně ovlivňuje jeho výkon,
spotřebu a trvanlivost.Při zajíždění se řídíme těmito pokyny:
a) Pohonnou směs mícháme
v předepsaném poměru:
do
najetí 1.000 km . . . : l : 16 (3/16 oleje do 3 l paliva)
po najetí 1.000 km . . . . l : 25 (1/8 oleje do 3 l paliva)
b) Prvých 500 km jezdíme
nejvýše na polovinu plynu.
c) Při delších jízdách
bez zastaveni doporučujeme motor ochladit občasným při-
vřením a opětovným přidáním plynu.
d) Při zastavení (např.
na křižovatce) necháme motor běžet v nejnižších otáčkách.
e) Nejezdíme zbytečně
dlouho na prvý převodový stupeň.
f) Občas překontrolujeme
dotažení všech šroubů a matic.
g) Po ujetí 500 km vypustíme
olej z převodové skříně. Vypláchneme ji vyplachovacím olejem a znova
naplníme.
h)
Po najetí 500 km přesuňte jehlu ze čtvrtého zářezu na druhý zářez
shora(jehla postavena špičkou dolů).
i) Po najeti 500 km můžeme plyn postupně přidávat nad polovinu otáčky
rukojeti, ale jen krátkodobě.
j)
Po druhé vyměňujeme olej po najeti 1.500 km, kdy možno považovat
motokolo za „zajeté", ale o pečlivou údržbu dbáme i nadále.

Kontrolní a plnicí otvor oleje.
Čeho se nutno vyvarovat?
Motoru škodí , když jej necháme
dlouho točit ve vysokých otáčkách na miste, neboť není chlazen jako při
jízdě. Nenecháváme zbytečně dlouho vypnutou spojku, neboť by se lamely příliš
rychle opotřebovaly.
Při jízdě do kopce nepomáháme motoru tím způsobem,
že necháme spojku ,,prokluzovat", nýbrž včas zasuneme nižší převodový
stupeň, po případě pomůžeme šlapadly, ale nejezdíme zbytečně dlouho na
prvý převodový stupeň.
Popis elektrického zařízení
Setrvačníkové magneto , výrobek PAL - Magneton, dodává střídavý proud
6 V - 18W spotřebičům. Stator magneta, upevněný na skříni motoru, nese
zapalovací i světelnou cívku, přerušovač, kondenzátor. Rotor, upevněný
na prvém čepu klikového hřídele, tvoří setrvačník nesoucí na vnitřním
obvodu permanentní magnety.

Schéma zapojení
Světlomet o průměru 80 mm je vybaven dvouvláknovou žárovkou 6V -15/15W -ČSN3043l1. Přepínačem na řídítkách zapínáme jednotlivá vlákna
žárovky. Zapínání světel provádíme vypínačem umístěným na plášti světlometu. Střední poloha -světla
vypnuta, pravá poloha -světla zapnuta.
Koncová svítilna je vybavena žárovkou 12V
- 3 W - ČSN 304319.
Houkačka je napájena střídavým proudem přímo z magneta a je ovládána tlačítkem
na řidítkách. (Upozornění : Při použití houkačky při zapojených světlech poklesne po
dobu houkání intensita světel.)
Zapalovací svíčka je vyzkoušena typu PAL 14/225.

Schéma zapojení 2
Obsluha
Před jízdou se řesvědčíme se, je-li v nádrži
palivo. Uzávěr nádrže se otvírá povolením vroubkované matice na víčku,
směrem doleva a pak vytáhneme uzávěr směrem nahoru.

Polohy páčky výpustního
kohoutu.
0. přívod
paliva uzavřen
1.
hlavni přívod paliva otevřen
2.
přívod paliva uzavřen
3. reservní
přívod paliva
Otvor v jeho středu chráníme před
ucpáním. Palivo po zajetí motokola mícháme s olejem 1 : 25 a nádrž plníme
přes síto. Stojí-li stroj delší
dobu, zahýbáme několikrát strojem do strany, abychom promísily eventuálně
usazený olej v benzínové nádrži.Na nádrži jest namontován výpustný páčkový
kohout. Přezkoušíme nahuštení pneumatik, přední kolo 1.7 atp, zadní 2,0
atp.
Roztáčení motoru
Po delšim nepouživání vozidla bývají
lamely spojky slepeny. Doporučujeme před roztočením motoru spojku vyzkoušet.
Zasuneme první převodový stupen, pohybujeme motokolem na kolech a spojku
dvakrát až třikrát vypneme. Je-li činnost spojky spravná, zasuneme opět
chod naprázdno a nastartujeme motor:
Otevřeme výpustný kohout a karburátor přeplavíme stisknutím přeplavovacího
kolíčku. (Přeplavovaní provádíme pouze u studeného motoru.)
Sešlápnutím šlapadel (ve směru jízdy) spustíme motor. Pro ulehčení
startování nutno použít dekompresoru, jehož packa je umístěna na levé
straně řidítek. Další možnost - zařadit I. nebo II. stupen a rozšlapat
při vypnuté spojce. Po rozjetí spojku povolíme.

Přeplavení karburátoru
Jízda
U mopedu
Jawa 50, typ 551, není použito
k zasouvání převodových stupňů zvláštní řadicí páky, ovládání řazení
je zapojeno na otočnou rukojeť, kterou zároveň se spojkou, ovládáme levou
rukou. Značka na otočně rukojeti a pevný kroužek, na kterém jsou vyznačena
čísla l - 0 - 2, nám ukazují, který stupeň převodu máme zařazen.
Při rozjížděni stiskneme levou rukou páčku spojky, při čemž zároveň
otáčíme otočnou řadicí rukojetí směrem od sebe a zasuneme „prvý"
převodový stupeň. Pozvolným povolováním páčky spojky za stejnoměrného
přidáváni plynu se rozjíždíme.
Po dosažení rychlosti asi 15 km,
ubereme plyn, stiskneme levou rukou páčku spojky a otočnou rukojetí otočíme
směrem k sobě, čímž zasuneme druhý převodový stupeň. Povolujeme páčku
spojky a pravou rukou přidáváme plyn. Při zpětném řazení po ubráni
plynu zmáčkneme levou rukou páčku spojky a otočením řadicí rukojetí
směrem od sebe do poloviny otáčky rukojeti, zasuneme neutrál a úplným
otočením prvý převodový stupeň.
Při zastavování ubereme plyn, stiskneme levou rukou páčku spojky a otočnou
rukojeti zasuneme neutrál mezi prvým a druhým převodovým stupněm. Teprve
potom povolíme páčku spojky. Motor zhasneme zmáčknutím páčky
dekompresoru na levé straně řidítek. Při zabrždění používáme též
brzdu na přední kolo, avšak o něco později než brzdu zadní a pouze v přímém
směru. Po ukončeni jízdy uzavřeme palivový kohout.
Řazení rychlostí.
Čištění
Jednoduchá hladká linie motokola umožňuje
snadné čištění. Stroj umýváme vodou. Při mytí stroje dbáme, aby voda
nevnikla do karburátoru, světlometu a brzd. Chromované a lakované části
osušíme a vyleštíme flanelem nebo jelenicovou kůži. Lakované části můžeme
leštit též leštící pastou na laky. Vodu ze žeber válce odstranime
nejlépe roztočením motoru, po jehož zahřátí se voda vypaří.
Poznámka:
Benzin, petrolej, olej rozpouští gumu (pneumatiky, rukojeti řidítek, gumy na
pedálech). Chráníme proto gumové součásti před stykem s těmito kapalinami.
Mazání stroje

Mazací plán - levá strana
Motor je
mazán samočinně přidáním automobilového oleje „DT- Mix" do paliva
v poměru l : 25.
Převodovou skříň plníme v létě i
v zimě olejem „EPU" (asi 400 ccm), pravidelně po ujetí 5.000 km. Výměnu
oleje provádíme nejlépe po skončení jízdy, kdy je motor a olej ještě
teplý. Teplý olej vyplaví s sebou většinu nečistot. Skříň vyčistíme
proplachovacím olejem („Ložiskový olej 207") takto:
Plnicím otvorem
nalijeme do převodové skříně asi 400 ccm vyplachovacího oleje a
necháme motor běhat 2 až 5 minut v malých otáčkách (projedeme malou vzdálenost
nebo Moped postavíme na stojánek). Vystřídáme zasunutí převodových stupňů.
Proplachovací olej pak vypustíme do
čisté nádoby, necháme ustát a čistý díl oleje můžeme příště
znovu použít. Nikdy neproplachujeme petrolejem, nebo motorovou naftou —
jejich zbytky by znehodnotily nový olej.
Správnou hladinu oleje v převodové
skříni určuje kontrolní šroubek . Vyšroubováním
tohoto šroubu překontrolujte občas hladinu a případně olej doplňte. (U
nového stroje vyměníme olej po ujetí prvních 500 km.)
Spojka běží v
olejové lázni (olej z převodové skříně).
Čep zadní kyvné vidlice se maže
olejem EPU přímo z převodové skříně.
Přední kyvnou vidlici důkladně
promazáváme po ujetí 500 km „automobilovým tukem A 00" několikerým
otočením maznic, upevněných na ramenech přední vidlice.
Kola (ložiska)
promažeme po ujetí 8.000 km „automobilovým tukem AV2".
Primární převod je proveden ozubenými koly, běží v olejové lázni
a je zcela zakryt víkem skříně. Nevyžaduje žádného ošetřování.
Sekundární řetěz ošetřujeme po ujetí 3000 km. Demontovaný řetěz vypereme v petroleji.
Po uschnutí vložíme asi na 3 hodiny do mírně nahřátého mazadla (automobilový tuk A00),
vyjmeme, mazadlo na něm necháme ztuhnout a provedeme montáž řetězu.
Setrvačníkové magneto: Po ujetí 3000 km sejmeme pravé výko motoru a přimažeme několika kapkami
oleje čep vahadla přerušovače. Přimazáváme opatrně, aby olej neodstřikoval na doteky pžerušovače.
Plsť na nosníku napusstíme automobilovým tukem AV 2.
Lanka bovdenů spojky, řazení, pžední brzdy, plynu a zadní brzdy mažeme po ujetí 3000 - 5000 km několika
kapkami oleje.
Otočnou rukojeť plynu a řazení mažeme po ujetí 5000 km automobilovým tukem A 00 po sejmutí rukojeti a řidítek.
Vyšroubujeme upevňovací zátku z gumové rukojeti a rukojeť stáhneme.
Pohon rychloměru mažeme několika kapkami oleje po ujetí 3000 km. Vyjmeme z reflektoru rámeček s parabolou
a odpojíme ohebnou hřídel rychloměru.
Kuličky v hlavě řízení mažeme automobilovým tukem AV 2 při příležitostné demontáži, nejméně však po ujetí 8000 km.

Mazací plán - pravá strana
Tabulka mazání
Po ujetí km |
Místo mazání |
Číslo |
Počet míst |
Mazadlo |
500 |
Čepy předního pérování |
1 |
2 |
tuk A 00 |
1000 |
Převodová skříň (kontrola příp. doplnění) |
2 |
1 |
olej EPU |
3000 |
Čep vahadla přerušovače |
3 |
1 |
olej EPU |
3000 |
Plsť přerušovače |
3 |
1 |
tuk AV 2 |
3000 |
Pohon rychloměru |
4 |
1 |
olej EPU |
5000 |
Převodová skříň (výměna) |
2 |
1 |
olej EPU |
5000 |
Otočné rukojeti |
5 |
2 |
tuk A 00 |
5000 |
Sekundární řetěz |
6 |
1 |
tuk A 00 |
5000 |
Lanka bowdenů |
7 |
6 |
olej EPU |
5000 |
Klíče brzd |
8 |
2 |
olej EPU |
5000 |
Čep stojánku |
9 |
1 |
tuk A 00 |
8000 |
Kuličky v hlavě rámu |
10 |
2 |
tuk AV 2 |
8000 |
Ložiska kol |
11 |
2 |
tuk AV 2 |

Vypouštěcí šroub oleje z převodovky

Uvolnění řetězové spojky
Seřízení brzdy
Plnonábojové brzdy Mopedu Jawa 50, typ 551, jsou
bohatě dimensovány a dobře kryty proti vnikáni vody, která by snížila jejich účinnost.
Vyžaduji jen občasné seřízení když je obloženi čelisti poněkud opotřebováno
(páky brzd vykazují delší krok). Brzdy seřizujeme otáčením matic, které jsou na
povrchu vroubkovány. Po seřízení překontrolujeme kola, která se musí
lehce otáčet.
Seřízení brzd
Pneumatiky
Trvanlivost pláště pneumatiky závisí na tlaku vzduchu v duši s ohledem na zatíženi.
jemuž je pneumatika vystavena. Všeobecnou zásadou při huštění pneumatiky je, že
má být nahuštěna tak, aby zachovala i při plném zatíženi svůj původní tvar. Jízda na
podhuštěných pneumatikách způsobuje přelámáni kordových vláken v bocích pláště
Upozorňujeme, že pneumatikám škodí olej, benzin a prudké slunce. Občas prohlédneme pneu a případně odstraníme předměty zaštípnuté ve vzorku pláště (ostré kameny, sklo apod.).
Tlak vzduchu v předním kole je 1,7 atp, v zadním 2,0 atp.
Netěsnost ventilku zjistíme po odšroubování čepičky ventilku a navlhčeni ventilku.
Tvoří-li se vzduchové bubliny, vzduch uniká ventilkem. V tom případě dotáhneme kuželku ventilku
(k tomu slouží čepička ventilku, opatřená výřezem). Když tato opatření nestačí, vyšroubujeme kuželku ventilku a
nahradíme ji novou.
Doporučujeme opatřit si do zásoby jeden, dva náhradní kusy. Poškozenou duši opravíme zalepením.
Za tím účelem sejmeme plášť s ráfku.
Vyšroubujeme kuželku ventilku a vypustíme zbytek vzduchu. Matičku, upevňující ventilek k ráfku, sešroubujeme.
Kolo položíme a okraj pláště v místě protilehlém ventilku vtlačíme do prohlubeniny ráfku.
Pomoci montovacích pák převlékneme plášť přes okraj ráfku. Je nutno přitom dbát, aby nebyla neopatrnosti
přiskřípnuta a poškozena duše. Když byl plášť po celém obvodu přesunut přes okraj ráfku, vytlačíme ventilek
zcela z ráfku a vyjmeme duši. Po našroubováni kuželky do ventilku a mírném nahuštění duše zjistíme, nejlépe ponořením do vody,
v kterém místě je duše poškozena. Místo si označíme
o(třeba tužkou), duši osušíme.
V místě poškozeni duši lehce zdrsníme kouskem skelného papíru.
Zdrsněné místo potřeme lepidlem na gumu a teprve po oschnutí lepidla přilepíme záplatu, kterou jsme
předtím zbavili ochranného polepu. Záplata musí být dobře přitisknuta, zejména na okrajích. Celé místo zaprášíme klouzkem,
aby se duše v místě, kde byla natřena lepidlem, nepřilepila na vnitřní stěnu pláště.
Plášť dobře prohlédneme a hřeb, který případně v plášti zůstal, odstraníme kleštěmi.
Zpětná montáž pneumatiky se provádí takto:
Duši částečně nahustíme, vložíme do pláště, který jedním okrajem zůstal v ráfku.
provlékneme ventilek otvorem v ráfku a zajistíme matičkou (nedotahovat). Pak přesuneme okraj pláště nejprve v místě proti ventilku přes okraj ráfku dovnitř, přidržíme jej v prohloubeném místě ráfku a montážní pákou přesouváme plášť
postupně po obou stranách, až dojdeme k ventilku. Tuto práci provádíme opatrně,
abychom nepoškodili duši přiskřípnutím mezi okraj pláště a ráfek.
Správné vyjmutí pneumatiky
Napínání řetězu
Uvolníme hřídel zadního kola, tj. matici hřídele a matici pouzdra řetězového kola.
Uvolníme tři upevňovací šrouby krytu řetězu.
Pak povolíme přední matice napínáku
řetězu a zadní, seřizovací matice stejnoměrně utahujeme.
Po seřízení utáhneme
pečlivě matice napínáku, potom matici pouzdra, matici hřídele a šrouby krytu ře-
tězu.
Dbáme, aby zadní kolo sledovalo stopu předního, seřídíme též zadní brzdu,
neboť po posunutí zadního kola by nám stále přibržďovala.
Napnutí překontrolujeme
po ujetí každých 1.000 km.
Průhyb řetězu musí být 2 cm, při zatížení mopedu.
Kontrolu provádíme po sejmuti pravého víka motoru.
Napínání řetězu
Spojka a její seřízení
Spojka běží v olejové lázni a nevyžaduje mimo nastaveni vůle lanka žádnou údržbu.
Páčka spojky musí být vždy volná. Časem se lanko spojky vytáhne a vůle páčky se
zvětší.
Vymezíme ji po uvolnění pojistné matice a otočením stavěcího šroubu na
řidítkách, o l až 2 otočky.
Po přezkoušení vůle ruční spojkové páčky dotáhneme
pojistnou matici.
Došlo-li ke značnému opotřebení lamelového obloženi spojky a nastaveni vůle stavěcím šroubem je nedostatečné, seřídíme spojku zkrácením lanka
v páčce na spodku motoru.
Seřízení vůle lanka spojky
Karburátor "JIKOV 2912 N-11"
Karburátor je již správně seřízen z továrny.
Tryska i šoupátko jsou
vhodné voleny vyzkoušením. Není proto třeba žádného seřizování, kromě občasného vyčištění.
Má-li motor dobře naskočit, musí být především správně seřízen volný běh! Seřídíme jej
dorazovým šroubkem (šroub na boku hlavního tělesa karburátoru), potom seřídíme bowden, plynová rukojeť musí mít
při tom malou vůli.
Karburátor nejlépe vyčistíme, rozebereme-li jej na jednotlivě díly a tyto omyjeme čistým benzinem.
Veškeré poškozené nebo opotřebované díly nahradíme novými.
Průchody ústrojí volnoběhu vyčistíme nejlépe protažením jemnou žíni.
Hlavní trysku lze rovněž
vyčistit bez demontáže karburátoru. Trysku vyjmeme upraveným trubkovým klíčem (je v nářadí) bočním otvorem v rámu.
Po ujetí 5.000 km (v prašném ovzduší i dříve) vyjmeme vzduchový čistič, těleso čističe propereme čistým benzinem
a po vyčištěni navlhčíme směsí benzinu
a motorového oleje (1:1)
Poznámka: Čistič vzduchu je zamontován do tlumiče sáni, který vyjmeme takto:
Sejmeme karburátor, vyšroubujeme šrouby (M 6) na levé i pravé straně rámu (ve středu nad motorem) a tlumič saní vysuneme směrem k přednímu kolu.
Karburátor v řezu (1 - hlavní tryska 2- šroub volnoběhu)
Údržba elektrického zařízení
Kabely občas prohlédneme a místo s poškozenou isolací ovineme isolační tkanicí.
Poškozená místa by mohla způsobiti zkrat.
Zapalovací svíčku občas očistíme, karbon opatrně seškrábeme, případně seřídíme
kontakty na vzdálenost 0,5 mm opatrným přihnutím kontaktu na tělese svíčky.
Houkačka nepotřebuje žádnou údržbu, při čištěni musíme dbát toho, aby do ní nevnikla voda. Hlasitost se nastavuje přitáhnutím nebo povolením regulačního šroubku ve středu
krytu houkačky.
Setrvačníkové magneto:Po ujeti 5.000 km překontrolujeme, případně seřídíme
vzdálenost doteků přerušovače a předstih.
Vzdálenost doteků přerušovače (0,4 mm) kontrolujeme měrkou, dodávanou v nářadí.
Slabší plíšek měrky prochází mezí doteky lehce suvně (při poloze pístu v horní
úvrati), silnější plíšek nesmí projít. Nemají-li doteky předepsanou vzdálenost, povolíme
upevňovací šroubek a nastavíme správnou vzdálenost pootočením nosníku
pevného doteku. Pak opět upevňovací šroubek dotáhneme.
Pro ty, kteří mají možnost si seřídit předstih sami, uvádíme postup. Otáčíme klikovým
hřídelem, až píst dosáhne horní úvrati. Překontrolujeme měrkou (příp. nastavíme)
správnou vzdálenost doteků přerušovače.
Pootočíme klikovou hřídel zpět (proti normálnímu směru točení motoru), až doteky
se přiblíží k sobě a vložíme mezi ně proužek cigaretového papírku. Zvolna otáčíme
klikovým hřidelem v normálním směru točeni motoru, až se počnou doteky oddalovat
a papírek prochází doteky suvně. V tom okamžiku má být píst 2,8—3,1 mm před
horní úvratí, což změříme tyčinkou nebo hloubkoměrem otvorem pro zapalovací
svíčku. Není-li předstih v předepsaných hodnotách, musíme jej nastavit.
Povolíme dva šrouby, upevňující desku statoru magneta ke stěně motorové skříně
a pootočíme statorem do správné polohy a kontrolujeme znovu předstih; jsou-li
hodnoty správné, dotáhneme upevňovací šrouby desky statoru.
Měření odtrhu přerušovače
Dekarbonizace
Po ujeti asi 5.000 km doporučujeme provést dekarbonisaci. Usazené zbytky spálené-směsi (karbon) snižují výkon motoru a způsobuji přílišné zahříváni.
Usazený karbon na horní části pístu, v hlavě válce a ve výfukových kanálech odstraníme opatrným odškrabáním. Současně odstraníme karbon z drážek pístních kroužků.
(Nejlépe starým rozlomeným kroužkem).
Při opětovném nasazení dejte kroužky do týchž drážek, kde byly před sejmutím. Po odškrabáni karbonu dotyčné součásti vyleštíme,
před montáží omyjeme v čistém benzinu nebo petroleji.
Tlumič výfuku vyčistíme takto:Ze zadního konce tlumiče vyšroubujeme uzávěr s děrovanou trubkou. (Uzávěr současně upevňuje pérový držák stojánku.)
Trubku důkladně očistíme drátěným kartáčem.
Karbon na vnitřní straně pláště
tlumiče oškrábeme patřičně ohnutým drátem. Před zpětným zašroubováním uzávěru
s trubkou podložíme pérový držák stojánku.
Seřízení řazení
Po nějakém čase používání mopedu se poněkud vytáhne lanko ovládající řazeni
rychlostních stupňů, což může mít za následek obtížnější řazení.
Vůli lanka vymezujeme seřizovači spojkou na lanovodu pod řidítky takto:
- Postavíme moped na stojánek.
- Nastavíme rysku radící rukojeti na nulu.
- Otočíme zadním kolem. Kolo se musí točit lehce, bez zachytávání rychlosti.
- V případe, že se netočí, nebo zachytává rychlost, vyšroubujeme dle potřeby
šroub seřizovači spojky na lanovodu, vycházejícím z levého konce řidítek a
dotáhneme pojistnou matici.
Neni-li toto seřízení dostatečné je nutno zašroubovat šroub seřizovači spojky lanovodu a seřídit řazení zkrácením lanka v páčce pod víkem zapalování (pravé víko)
Jiné obsluhy řazeni nevyžaduje.
Sejmutí krytu a demontáž řetězu
Pro usnadněni demontáže krytu řetězu vyjmeme zadní kolo a sejmeme pravé víko
motoru. Rozpojíme poloviny krytu, vyšroubujeme tři šrouby z pravé strany
horní poloviny krytu, kryt rozevřeme a směrem dozadu vyjmeme. Natočíme spojovací
článek řetězu na zadní řetězové kolo, kleštěmi nebo šroubovákem uvolníme
pojistku, vyjmeme spojovací článek a řetěz vytáhneme.
Při montáži řetězu postupujeme následovně: Rozpojený řetěz navlékneme na sekundární řetězové kolo na
motoru a na konec řetězu připevníme drát. Pomocí drátu protáhneme řetěz na zadní
řetězové kolo. Oba konce řetězu spojíme spojovacím článkem a pojistkou. Pojistka
musí směřovat výřezem proti směru pohybu řetězu. Zasuneme kryty, zašroubujeme
tři šrouby a kryty stáhneme zadním šroubem a maticí.
Při výměně řetězu nemusíme zcela demontovat kryt řetězu. Stačí, když vyšroubujeme
prvý a druhý šroub (rozumíme tím, že značíme vždy od předu motokola),
šroub a matici, která nám stahuje oba kryty k sobě a dolní polovinu krytu
vyjmeme směrem dolů. Nový řetěz připojíme na starý a jeho pomoci protáhneme
nový řetěz do funkční polohy. Montáž krytu provádíme opačným směrem.
Demontáž světla
Objímku s parabolou vyjmeme po vyšroubování upevňovacího šroubu M 5 na spodní
části objímky. Objímku překlopíme nahoru a pootočením vyjmeme objímku se
žárovkou.
Demontáž otočné rukojeti plynu a řazení
- Otáčíme rukojetí, až otvor v gumě odkryje zapuštěný šroub..
- Zapuštěný šroub vyšroubujeme a vytáhneme zátku z konce řídítka.
- Stáhneme rukojeť.
Montáž
- Nasuneme otočnou rukojeť; nasuneme zátku a zapuštěný šroub utáhneme.
- Po namontování zkontrolujeme správný chod rukojeti.
- Tuhost otáčení u plynové rukojeti seřídíme malým šroubkem v objímce rukojetí.
Sejmutí sedla
- Povolíme vřeteno .
- Mírně klepneme na vřeteno, čímž se nám uvolní kužel.
- Sedlo tahem směrem nahoru vysuneme.
Vyjmutí předního kola
Uvolníme bowden brzdy, odšroubujeme matici hřídele a sejmeme pérovou podložku.
Povolíme stahovači šrouby na obou kyvných ramínkách přední vidlice. Hřídel vysuneme a kolo vyjmeme. Z vyjmutého kola z levé strany brzdového bubnu sejmeme
pohon rychloměru a z pravé strany vyjmeme víko s čelistmi a distanční vložku.
Při montáži nasuneme na levou stranu brzdového bubnu náhon rychloměru, na
pravou stranu brzdového bubnu víko s čelistmi. Při zasouvání hřídele, neopomeneme dáti
distanční vložku mezi první kyvné raménko a víko s čelistmi.
Po zasunutí
hřídele, navléknutí pérové podložky (neopomenout!) a po nasazeni a utaženi matice,
propérujeme několikrát přední kyvnou vidlici. Pak teprve dotáhneme a pravou i
levou koncovku kyvných ramének stáhneme šroubem.
Ještě jednou překontrolujeme pérovaní, upevníme bowden a seřídíme brzdu tak, aby
se kolo volně otáčelo.
Vyjmutí zadního kola
Uvolníme bowden zadní brzdy, odšroubujeme matici hřídele, sejmeme pérovou podložku,
uvolníme hřídel kola, který vytáhneme na pravou stranu. Na levé straně
vyjmeme záchyt reakce brzdy. Vysuneme kolo z čepů unašeče a po nachýlení "Mopedu"
kolo vyjmeme.
Při montáži po zasunuti hřídele navlékneme pérovou podložku (neopomenout!), našroubujeme
matici a řádně ji utáhneme. Upevníme bowden brzdy a seřídíme brzdu
tak, aby se kolo volně otáčelo.
Vyjmutí zadního kola
Demontáž hlavy válce
- Odpojíme kabel svíčky, tlumič výfuku a lanko dekompresoru.
- Vyšroubujeme 4 matice hlavy válce.
- Sejmeme hlavu válce.
- Posuneme píst do "dolní" úvrati a vysuneme válec s těsněním.
- Otvor v klikové skříni zakryjeme čistým hadrem, aby nám nevnikla nečistota
do klikové skříně.
Montáž
- Vložíme nové těsnění pod válec.
- Nasuneme válec.
- Vložíme nové těsnění pod hlavu a nasuneme hlavu válce.
- Dotáhneme 4 matice.
- Zapojíme kabel svíčky a připojíme lanko dekompresoru.
- Připevníme výfuk.
- Po zahřátí motoru dotáhneme hlavu válce.
Výměna pístních kroužků
Pístní kroužky vyměňujeme, je-li jejich spára (tzv. vůle v zámku) větší než 0,8 mm
(správná šířka spáry je 0,2 mm). Šířku spáry zjistíme, vložíme-li sejmutý kroužek do
horní části válce (asi 10 mm hluboko).
Kroužky nejlépe sejmeme použitím tří
slabých ocelových pásků. Jeden plíšek vsuneme uprostřed a dva u konců pístních
kroužků. Téhož způsobu používáme při navlékání.
Sejmutí karburátoru
- Odpojíme přívod paliva u nádrže.
- Odpojíme bowden plynu.
- Povolíme stahovací šroub objímky hrdla (povolíme šrouby tlumiče séní a tento
posuneme dozadu).
- Karburátor vysuneme z hrdla.
Viktor Majer 2003 - 2018

Stránky o mopedu Jawetta, jejímž autorem je Viktor Majer, podléhá licenci
Creative Commons. Uveďte autora, neužívejte dílo komerčně, nezasahujte do díla. 3.0 Česko.